udda, so what ? :)

Jaa, nu kom jag på va jag kan blogg om :D  jag har inte nämnt de här men jag spelar faktiskt ett instrument som heter panflöjt. och då tänker säkert ni ; "vad är de för konstigt instrument ?". jo de ska jag berätta, de är ett instrument som ursprungligen kommer från indianerna. de är bamburör som dom slipat till och stoppat ihop, gjort rören olika långa för att få olika ljud i dom. så här ser en panflöjt ut :



Jag vet va ni tänker, men hallå hur blåser man i den ? de är enkelt, kan man blåsa i en vanligt glasflaska och få ljud i den så kan man spela på en panflöjt :) haha okejj, jag säger att de är enkelt som har spelat i 3 år. Men man behöver inte ha nån speciell talang för att kunna spela panflöjt.
Själv så älskar jag de. De är så vackert, och man blir lugn när man hör panflöjts musik. den är så ljuv och den skär inte i öronen. Mina största idoler är Dana Dragomir och Gheorghe Zamfir. Båda är väldigt skickliga panflöjtspelare, och jag bara älskar dom :)
 


Ni får säga vad ni vill, men jag Brinner verkligen för de här instrumentet. okejj, man ser lite drågad ut när man spelar men själva tonerna som kommer ur den, ojojoj säger jag bara, i love it !
Jag blir lite mobbad för att jag spela panflöjt, men so what? bara för att jag kan och inte du ;)
de är bara patetiskt att mobba en för att man spelar ett ovanligt instrument. de är ju precis som att jag skulle mobba er bara för att ni kanske spela piano lr vafan de nu är, ursäkta mitt språk men d är bara så sjukt jobbigt att få höra ; "ååh orkar spela de. fan va fult instrument. vafan spelar hon ens lr är de musik i bakrunden och att hon bara fejkar ?" sånna kommentarer har jag fått höra många gånger. jag men bryr mig faktiskt inte, jag gör de jag gör och jag älskar de !!


_______________________________________________________________________


Ja, då kom vi till de, hur och varför börja jag spela just panflöjt ?
jo de gick till såhär ; Jag, veronica, anna, ida och pontus var på stan. de var marknad och indianer var där och spela och sålde instrument. jag hade bara 45 kr, och jag viste inte va jag skulle köpa.
Vi lr rättare sagt jag stanna upp vid ett bord där en kille sålde panflöjter och andra slags flöjter. jag tyckte att den lilla panflöjten var såå himla gullig så jag var bara tvungen att köpa den.
den kosta 40 kr men gud va nöjd jag var över mitt köp hahaha. när vi kom hem så gick jag in på mitt rum. den där killen som sålde alla dom där olika flöjterna tog ju upp en panflöjt och blåste i den, han fick väldigt vackra toner. och då fick jag för mig att ååh jag kan nog oxå. jag satt i flera timmar och försökte få ljud i den lilla grejjen men jag lyckades inte.
sen dagen efter så fortsatte jag. jag begrep mig inte på hur han tog sig till. de var en solig lov dag så jag gick ut och tog självklart flöjten med mig. jag satte mig på en gunga och försökte ännu en gång.
"hur gjorde han ?" satt jag och tänkte, sen så fortsatte jag en stund till och vipps, så fick jag ljud ur den. ojojoj så glad jag blev. jag sat där på gungan och blåste i den lilla panflöjten, jag fick ljud i den :D
efter den dagen så kunde jag sitta och spela nå små trudelutter, den hade ju bara 6 rör, så jag kunde ju inte spela så mycke på den.
sen efter nån månad så köpte min mamma en lite större panflöjt åt mig. den hade 12 rör. då sen efter nån vecka tog jag med mig den panflöjten, inlindad i en filt med till skolan.
jag visade den för en musik lärare som hette mia. jag fick blåsa från den ena sidan till den andra, för vi var tvungen att kolla vilka noter jag hade på den. sen efter de så börja jag gå till henne före lunch på fredagar och spela. hon gav mig allt från snickerboa, till sjörövarfabbe och teddybjörnen fredriksson.
sen då på våren 08 så var de kulturskolans dagar lr va de nu var, och då fixa mia så jag fick spela där på stan. jag spelade teddybjörnen fredriksson och kristallen den fina inne i strand. de gick väldigt bra, spela inte ett enda fel, men då hade jag ju tränat för fult oxå. under sommaren så fick jag en ännu större panflöjt, nämnligen en med 20 rör, då kunde jag ju spela ännu mer låtar, som t.ex My heart wil go on och typ sånna låtar. jag var så stolt när jag fick den av mamma.
sen på hösten när jag börja 6an så fick jag vara me i en musikal som heter Tejer Typ Tolv. i den så fick jag spela panflöjt och sjunga. de var jättekul att va me i den.
och jag kände mig begåvad när jag stod där på scen och spela, jag kände mig mäktig, de var folk som lyssnade på mig, nån som la märke till att jag spela ett så otroligt ovanligt instrument.
efter de så blev de inte så mycke spela, de var för att mina lärare jag hade haft på våren gick i pension(stavning?). jag fortsatte spela ofc, men de var inte samma sak. sen när de började närma sig vår så fick jag veta att vi Tjejer Typ Tolv - tjejer skulle göra come back och fara ut på Turné :D vi for runt här i norrbotten bara, men de var ju ändå en stor grejj för oss :)
de gick suveränt, men sen så blev de jätte sorgligt. när vi skulle åka hem. de kom väl en tår lr fler. men men vi hade ju åtminstonde fått göra de igen XD efter turnen så var de ju skolavslutning, då fick jag spela Det vackraste. sen efter de så har jag inte spelat så mycke. vet inte varför, men har bara inte orken och lusten med mig. de är lixom inge kul, jag kan alla låtarna jag har och jag har ingen skrivare så jag kan ju inte skriva ut låtar med noter åsånt. och de finns ingen lärare som jag kan gå till. men men de gör ju inte mig munter :)
Blev ett lite långt inlägg dehär men jag tänkte att ni kanske skulle få veta lite mer om mig och mitt liv :)


Bild från Tjejer Typ Tolv. hösten 08 sista föreställningen :)
Jag vet, lite drågad jag ser ut där, men jag blinka just då mamma fota XD




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0